Lakiery Matowe – co o nich wiemy?

plus

Inne wpisy

Lakiery Matowe - co o nich wiemy?

Kupując samochód w salonie, poświęcamy dużo czasu na wybór odpowiedniego modelu, silnika, wyposażenia i koloru. Dużą uwagę przywiązujemy również do tego, aby samochód miał niezwykły kolor, co daje nam wiele możliwości.


Jedną z opcji jest zastosowanie matowego lakieru na karoserii nowego samochodu. Dodatkowa usługa ta ma różny koszt, zależny od wielkości samochodu i marki, w przedziale od 2600 do 29.000 PLN. Wybierając matowy lakier, nasz samochód będzie przyciągał wzrok dzięki unikalnej strukturze, a nie blaskowi. Matowa powłoka nadaje karoserii niepowtarzalny charakter, a wszystko to związane jest z odbiciem światła-kolor danej powierzchni jest widziany w tym samym kolorze, gdyż tylko te cząsteczki są odbijane, które odpowiadają temu kolorowi. Intensywność odbicia światła zależy od chropowatości powierzchni. Na przykład na powierzchni z mikrocząsteczkami światło jest rozpraszane, a tylko niewielka jego część zostaje odbita, co prowadzi do uzyskania efektu matowego.


Matowe lakiery bez połysku istnieją już od wielu lat. Swoje początki miały w latach 40. XX wieku, gdy narodził się trend "hot rodding". Był to ekstremalny i widowiskowy rodzaj tuningu, który zyskiwał popularność wśród miłośników ostrej jazdy już od lat 30. To zaczęło się na południowej Kalifornii, gdzie dominowały Fordy-modele T i A, które po modyfikacjach stawały się atrakcyjnym sposobem na ucieczkę od rutyny. Hot rody zyskiwały na popularności w miarę starzenia się samochodów, które można było nabyć tanio. Żołnierze powracający z II wojny światowej, często mający doświadczenie jako mechanicy, przyczynili się również do rozwoju tego hobby.


Główną modyfikacją w hot rodach było obniżenie masy samochodu poprzez usuwanie niepotrzebnych elementów nadwozia, takich jak maski, zderzaki czy błotniki. Dzięki temu można było odsłonić mocne silniki V8, które zapewniały lepsze osiągi. Współcześnie klasyczne hot rody mają obniżone dachy lub są całkowicie ogołocone z dachu, a rama jest zmodyfikowana, by samochód niemal stykał się z nawierzchnią. Silniki V8 są wciąż popularne, a lakier zdobią płomienie. Istnieje też odmiana hot rodów, zwana "rat rody" (czyli "szczurze"), które mają wyglądać jak zniszczone i ruiny, ale nadal mają zaawansowane modyfikacje.


Matowe lakiery pojawiły się w tym tuningu jako sposób na uzyskanie niezwykłego wyglądu. Do ich tworzenia używano farby do gruntowania lub lakieru bez połysku, często ze względu na niższy koszt w porównaniu z tradycyjnymi lakierami. Poza klasycznymi matowymi lakierami, pasjonaci mogą wybierać także matowe folie, które są tańsze od lakierowania i pozwalają na łatwe zdjęcie, gdy kolor się znudzi, oraz lakiery strukturalne.


W roku 2015 Peugeot 208 stał się pierwszym masowym samochodem, w którym można było wybrać innowacyjne matowe lakiery strukturalne, które wcześniej były zarezerwowane dla ręcznie budowanych pojazdów. Te lakiery wyglądają jak matowe, ale technicznie stanowią prawdziwe osiągnięcie, chronione międzynarodowym patentem. Proces wprowadzenia ich do produkcji przemysłowej trwał blisko 4 lata. Matowe lakiery strukturalne składają się z tych samych warstw, co klasyczne lakiery metaliczne, ale różnią się w składzie i sposobie nakładania wierzchniej warstwy bezbarwnego klaru. Lakiery te zawierają składniki strukturalne, drobne cząstki krzemionki i mikro kulki poliamidu. Cząstki krzemu zatopione w żywicy nadają matowe wykończenie, ziarnistą fakturę oraz wytrzymałość, podczas gdy mikro kulki poliamidu nadają charakterystyczną strukturę powłoce lakieru. Na początku dostępne były dwa odcienie: Ice Grey i Ice Silver. Ich matowe, aksamitne wykończenie podkreśla każdy kontur karoserii. Nowe lakiery reagują intensywnie na zmiany oświetlenia, co przyciąga wzrok w przeciwieństwie do zwykłych matowych lakierów, które spłaszczają bryły i zmniejszają wyraźność linii nadwozia. Co więcej, te lakiery są bardziej wytrzymałe i łatwiejsze w pielęgnacji niż tradycyjne matowe lakiery. Są również odporne na drobne zarysowania i dobrze znoszą częste mycie pod ciśnieniem lub w myjni mechanicznej.


Niezależnie od rodzaju matowego lakieru, pielęgnacja jest nieco inna niż w przypadku tradycyjnych błyszczących lakierów. Na przykład używanie myjni automatycznych jest zabronione, ponieważ szczotki używane tam mogą negatywnie wpłynąć na powierzchnię matowych lakierów. Usuwanie oksydacji, rys, kolistych zarysowań czy wżerów po kwaśnym deszczu z matowego lakieru jest trudniejsze niż z błyszczących lakierów. W celu utrzymania lakieru w dobrej kondycji, należy używać specjalnych środków do pielęgnacji matowych lakierów i unikać środków polerskich czy wosków zawierających substancje czyszczące, które mogą zmienić wygląd lakieru. Zaleca się używanie specjalnych rękawic, ścierek i ręczników przy czyszczeniu, a ruchy powinny być delikatne i posuwisto-zwrotne. Po usunięciu zabrudzeń powierzchnię należy przemyć środkami przeznaczonymi do konserwacji matowego lakieru.


Do mycia auta z matową karoserią można także użyć myjki wysokiego ciśnienia, ale z ograniczonym ciśnieniem. Ważne jest, aby strumień wody był rotacyjny, a odległość od powierzchni wynosiła co najmniej 25-30 cm. Mycie powinno odbywać się w zacienionym miejscu, zwłaszcza jeśli samochód stał na słońcu.

Lakiery matowe mają wyjątkowy wygląd, który unosi światło w specyficzny sposób, wygładzając kształty karoserii i przyciągając uwagę. Chociaż jeszcze rzadko są spotykane, mają wiele zalet i wyróżniają się spośród innych samochodów. Warto jednak pamiętać, że wymagają specjalnej pielęgnacji, ale efekt końcowy jest zdecydowanie godny zachodu.


Podsumowując, matowe lakiery, będące jednym z elementów stylizacji samochodów, zdobyły serca wielu pasjonatów motoryzacji. Ich nietuzinkowy wygląd, zdolność do rozpraszania światła w unikalny sposób oraz charakterystyczna struktura powierzchni przyciągają uwagę i wyróżniają się spośród tradycyjnych, błyszczących lakierów. Razem z odmianami stylizacji, takimi jak hot rody czy retro style, matowe lakiery wpisują się w niezwykle różnorodny i ekscytujący świat motoryzacji, gdzie pasja, kreatywność i indywidualizm odgrywają kluczową rolę.

nowości, promocje

Newsletter

Dopisz się, aby otrzymywać informacje o promocjach, ofercie.
spacer